Skip to content

Recension: Amy Atlas Sweet Designs

2 augusti, 2012

Jag vet inte riktigt varför jag köpte Amy Atlas bok Sweet Designs, när jag inte egentligen är så frälst på dessertbord. Missförstå mig inte, de kan vara fantastiskt tjusiga när de görs bra och jag följer både Amys och ett par andra dessertbordsbloggar, men de är inte min grej att göra själv. Man finner därför, åtminstone så här långt, inte ett enda av dem på flickan & kakorna. Men det kan förstås mycket väl ändras vid tillfälle (genast kommer jag på att om jag skulle göra ett nu skulle det vara ett Pride-bord i alla regnbågens glada färger). Jag antar att jag var nyfiken på denna dessertbordsgurus bok sedan man numera ser mest andras dessertbord på hennes blogg, och hon har ju också själv bakgrund i bakande.

Min fundering kring varför jag köpt boken kom sig av att den inte riktigt var vad jag väntade mig. Vad jag väntade mig var nog något i stil med hennes blogg: massor av fina bilder från galna dessertbord att oh:a och ah:a över och inspireras av, men det är inte riktigt vad man får i Sweet Designs. Den går istället mer in på detaljer och praktiska aspekter kring att skapa ett dessertbord och är kanske en pysselbok framför allt. Den innehåller en hel del bakverk med (ganska grundläggande) recept och stylingtips, men lika viktig är bakgrunden; bord, duk och kakställ och alla koordinerade detaljer och färger: utskrivna etiketter, blommor, vaser och köpt godis, liksom eventuellt nya omslag till dessa eller extra pynt som anpassar dem. En praktiskt bok således, och det är ju inte fel för den som planerar att göra dessertbord.

Boken är indelad efter 14 bord som Amy gjort på olika teman. I vart kapitel går hon igenom dem: bakverken med tillhörande recept och styling, pysslet; godiskartonger, förpackningar, pynt, namnskyltar etc. Hon föreslår vad som kan köpas färdigt (liksom Sara Alinder uppmuntrar hon genvägar), vad som kan bytas ut för variation samt hur alltsammans kan presenteras ihop. En tjock och ambitiös bok helt klart, med gott om inspiration för dessertbord vad gäller framför allt pyssel och display, men också med en del bakverksstylingtips. Styling ö h t är den röda tråden och hon har gott om kul idéer, Amy. Missa dock inte hennes blogg, som är full av inspiration och tjusiga dessertbord inskickade av andra.